Media Tailor

Asiakastarina

Toivottu lopputulos ilman jargonia – nelonenpressi.fi on kaikenkattava ja brändin mukainen pressiportaali

Nelonenpressi.fi on Media Tailorin toteuttama kokonaisvaltainen palvelu, josta saa kaikki Nelosen ohjelmien esikatselut, tiedot ja kuvat että ohjelmakartat. Kehitystyön lopputulos oli erilainen, mitä Nelonen lähti alunperin hakemaan. Se oli kuitenkin kaikkea muuta kuin huono asia.

Lokakuussa 2024 päättyi yksi pitkä taival, kun 90-luvulta asti toimineen Venetsia-ohjelmatiedotusjärjestelmän elinkaari tuli päätökseensä ja palvelu lakkautettiin.

Venetsian poistuminen on asettanut media-alan toimijat uteen tilanteeseen. Nyt kunkin tv-yhtiön on pitänyt vastata itsenäisesti omien ohjelmatietojen, kuvien, esikatseluiden ja muiden tietojen jakelusta. Uusi palvelu on pitänyt etsiä itse.

– Meiltä lähti niin sanotusti palvelu alta pois, tiivistää Nelonen Median viestinnän asiantuntija Mia Paavonen.

Nelonen Media tarttui härkää sarvista ja lähti selvittämään tapoja sille, kuinka he pystyisivät tarjoamaan vastaavanlaisen palvelun muilla keinoin. Olemassaolevat palikat kun eivät siihen riittäneet.

– Tässä yhteydessä Media Tailorin nimi nousi nopeasti esiin. Tiesimme, että heillä on vastaavanlainen palvelu Ylen kanssa. Muutenkin olemme kokeneet Media Tailorin hyväksi ja luotettavaksi kumppaniksi, Nelonen Median kehityspäällikkö Tommi Heikkilä taustoittaa ja jatkaa:

– Koska tunnemme toisemme, oli luonnollista lähteä selvittämään, löytyisikö heiltä soveltuva palvelu meille.

Mahdollisia palveluntarjoajia on kuin sieniä sateella, mutta valtaosa niistä on suurempia kansainvälisiä toimijoita. Media Tailorin ja Nelosen yhteistyö ulottuu jo lähes 10 vuoden taakse, ja täten Media Tailor valikoitui ensisijaiseksi vaihtoehdoksi.

Media Tailor on tuttu ja tunnettu toimija meille. Tiedämme, että heidän kanssa hommat sujuvat ja saamme yhdessä asiat ratkeamaan. Heillä oli hyvät referenssit tämän tyyppisestä palvelusta, mikä auttoi päätöksessä. Lisäksi totta kai kaikki nämä synergiaedut kaikista jo aiemmin käytössämme olevista järjestelmistä puolsi päätöstä.

Media Portal mukautuu tarpeiden ja brändin mukaan

Media Portal kuuluu Media Tailorin tuotevalikoiman tuoreimpiin jäseniin. Se on medianhallinta-alusta Media Pocketin lisäpalvelun, joka on kaikenkattava ratkaisu mediasisällön hallintaan, jakeluun ja jakamiseen. Se muotoutuu niin pressiportaaliksi, brändiportaaliksi, uutishuoneeksi kuin esimerkiksi materiaalipankiksi. Sen ulkoasu noudattaa asiakkaan brändin linjauksia.

Tämä ei kuitenkaan ollut täysin sitä, mitä Nelonen alun perin haki.

– Alussa Media Tailorin palvelu tuntui enemmän pressipalvelulta, mutta se, mitä me lähdimme hakemaan, oli järjestelmä, jolla korvattaisiin Venetsia-palvelun keskeisimmät toiminnot eli ohjelmatietojen tarjoaminen medioille sekä ennakkokatselumahdollisuus toimittajille. Ohjelmatietojen jakaminen ei ollut Media Portalin ominaisuutena vielä silloin. Muilta osin kyllä näytti, että palvelu hanskaa tarpeemme, Heikkilä taustoittaa.

Ensimmäisenä tavoitteena olikin rakentaa Media Portaliin rajapinta, josta toimijat voivat hakea Nelosen ohjelmatiedot ja tarjota ennakkokatselutoiminto.

Ei kulunut kuitenkaan kauaa, kun jo päätettiin laajentaa palvelu kattamaan vielä monipuolisempia ominaisuuksia. Tavoitteeksi asetettiin rakentaa sivusto, joka tarjoaa sekä ohjelmien esikatselut, ohjelmatiedot, tiedotteet ja kuvat että ohjelmakartat.

Koska Nelosella oli jo Media Pocket käytössä, oli käyttöönotto niin teknisiltä kuin muiltakin osa-alueilta entistä helpompaa. Kyseessä oli enemmänkin laajennuspalikka omaan Media Pocket -ympäristöön.

– Usein tällaisissa projekteissa haastavinta ovat järjestelmien väliset integraatiot. Tässä tapauksessa ne olivat jo valmiiksi hyvässä mallissa, ja tarvittiin vain pieniä laajennuksia pressipalvelun tarpeiden mukaisesti, Heikkilä jatkaa.

Kokonaiskuva kehitettävästä palvelusta luotiin yhteistyössä Media Tailorin ja Nelosen kesken. Media Tailorilla lähtökohta on, että asiakkaan ei tarvitse tulla pöytään viimeistellyn näkemyksen kanssa, vaan kokonaisuus suunnitellaan yhdessä ja yhdistämällä asiakkaan tarpeet ja palveluntarjoajan teknologinen osaaminen.

– Pääsimme hyvin nopeasti alkuun. Pidimme muutaman kick offin Media Tailorin kanssa, ja heillä oli hyvää näkemystä ja otetta tilanteeseen. He saivat kaivettua tarvittavat lähtötiedot kasaan, joilla he pystyvät tekemään meille tarjouksen ja kuvaamaan, mitä lopputuote tulisi sisältämään.

– Teknisesti tämä oli helppo projekti Nelosen kannalta, Heikkilä summaa.

Aikataulutavoitteisiin sulavalla kommunikaatiolla

Projektin aikataulu oli tiukka, sillä Venetsian alasajon päivämäärä oli kiveen hakattu jo hyvissä ajoin. Siitä huolimatta kehitystyö hoidettiin maaliin rivakasti, suunnitelma piti ja nelonenpressi.fi näki päivänvalon 1.10.2024.

– Meillä jäi hieman viime tippaan aikataulu ja hieman jännitti, että pysymmekö suunnitelmassa. Siinä kuitenkin onnistuttiin, eikä se oikeastaan mennyt tiukille, Heikkilä paljastaa.

Kehuja saa Media Tailorin projektijohto, joka vei paketin kunnialla perille. Tuotekehitysduo Kristian Lauronen ja Henri Mitikka ovat ansainneet kukkasensa.

– Minä en ymmärrä tästä teknisestä kielestä rajapintoineen ja muineen mitään. Jo heti ensimmäisessä palaverissa pyysin, että puhuttaisiin normaalia ihmisten kieltä, Paavonen nauraa.

– Henri ja Kristian ovat olleet kärsivällisiä. Olen todella monessa palaverissa keskeyttänyt ja kertonut, että en aivan ymmärrä, mistä on kyse. Heistä ei ole näkynyt ulospäin, että se olisi heitä ärsyttänyt.

Pressipalvelun lanseerauksen jälkeen yhteydenpito ei lakannut, vaan se on jatkunut yhteisellä Slack-kanavalla. Se on tehnyt kommunikoinnin molempien osapuolien välillä helpoksi.

– Pienemmissä taloissa voi usein olla niin, että ihmisillä on useampia vastuuhattuja päässään. Voi olla esimerkiksi tekniikan kaveri, joka joutuu vastoin osaamistaan myymään. Se ei aina ole luontevaa, Heikkilä pohtii.

Mutta sellaiseen tilanteeseen ei ajauduttu, eikä niin sanottua tekniikka–maallikko–tekniikka-sanakirjaa ei tarvittu.

– Kristian on ollut todella luonteva projektipäällikkö ja pystynyt puhumaan samaa kieltä myös loppukäyttäjien kanssa. Ei pelkästään teknistä jargonia. Se oli todella miellyttävää.

Olimme nimittäin vähän varautuneet, että joudumme toimimaan tulkkina Media Tailorin ja loppukäyttäjimme välillä. Tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta.

Palvelu löytänyt käyttäjänsä – kehitys jatkuu julkaisun jälkeenkin

Uunituore nelonenpressi.fi ei ole vain ohjelmatietojen jakelukeskus, vaan se on kattava pressipalvelu, jossa on kaikki Nelosen ohjelmatarjontaan liittyvät materiaalit ja toiminnot ovat tarjolla medialle ja toimittajille.

Lopputulos ei ollut sitä, mitä Nelonen aivan alussa lähti hakemaan. Se ei ole ollenkaan huono asia, vaan lopputulos on monin tavoin parempi.

– Päätavoite meillä oli korvata Venetsia. Jälkeenpäin ja projektin aikana totesimme, että onhan tämä hieno juttu, että saamme samalla päivitettyä nykyisen, vähän ajastaan jälkeen jääneen pressipalvelun samalle tasolle, mitä kilpailijoilla on.

– Lopulta toiveemme ja tavoitteemme täyttyivät tämän myötä paremmin kuin rajatumman ratkaisun kanssa, Heikkilä kertoo.

Homma löysi oikean raiteen heti lanseerauksen jälkeen. Palvelussa on tällä hetkellä kirjautuneena noin 150 käyttäjää. Heidän joukossaan on muun muassa viihde- ja kulttuuritoimittajia, toimitusten esihenkilöitä, freelancereita ja ohjelmatietosivuja kokoavia henkilöitä.

Käytännössä palveluun ovat löytäneet tiensä kaikki ne, joiden on pitänytkin.

– Jännitin yhdessä kollegojeni kanssa jonkin verran, että millaisen vastaanoton palvelu saa. Mutta toimittajilta tullut palaute on ollut todella hyvää ja positiivista. Se on tuonut myös itsellenikin tunteen, että me oikeasti onnistuimme, Paavonen avaa.

Uusien palveluiden käyttöönotto on lopulta vain pieni hetki koko palvelun elinkaarta. Palvelu on toiminut julkaisunsa jälkeen niin kuin pitääkin, eikä kone ole yskinyt. Se lupaa hyvää tulevalle.

– Palvelun ylläpito on lähtenyt orgaanisesti pyörimään, eikä hirveästi työllistä meitä. Jos on tullut pieniä bugeja vastaan, niitä on myös korjattu. Päivittäinen ylläpitotyö meillä on pitkälti vain hyväksyä uusia käyttäjiä, joita on tullut todella hyvin. Siinä mielessä sivuston käyttö on ollut vaivatonta, Paavonen kehuu.

Kun on kyse SaaS-palvelusta, ei kehitystyö lopu julkaisuun. Nelosen ja Media Tailorin välillä on jo pitkään ollut vahva kumppanisuhde, ja nyt nelonenpressi.fi:n myötä yhteistyö sen kuin vahvistuu.

Molemmat osapuolet ovatkin varsin tyytyväisiä matkasta tähän asti – ja sen jatkumisesta.

– Suomalaiseen mentaliteettiin ei kuulu kehuminen. Pikemminkin niin, että jos ei tule palautetta, tilanne on äärimmäisen hyvä, Heikkilä naurahtaa.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Sales & Customer Relations Team
Markus Paul

Markus Paul

COO

+358 10 326 8510

Meet me
Product Development Team Product Development Team
Henri Mitikka

Henri Mitikka

Technical Product Owner

Product Development Team Product Development Team
Kristian Lauronen

Kristian Lauronen

Product Manager

+358 44 587 7771

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.