Brändinhallinta ja DAM – yhtenäisen brändi-ilmeen Batman ja Robin
Yrityksen brändinhallinta vaatii pitkäjänteistä ja johdonmukaista työtä. Kun brändinhallinnan kulmakivenä hyödynnetään DAM-alustaa, yritykset voivat varmistua brändiä käytettävän oikein jokaisessa kanavassa oikeine materiaaleineen ilman, että yksikään tiedosto katoaa matkalla.
Yritys on juuri niin paljon ja niin vähän mitä sen brändi. Kun ajattelemme Fazeria, täyttyy mielemme lepattavasta sinisestä väristä, maistamme täyteläisen valkosuklaan huulillamme ja kuulemme, kuinka airistolla soi Finlandia-hymni tiirakuoron säestämänä.
Ei ole Nokiaa ilman iskunkestävää 3310-taskupuhelinta sekä ärsytystä, joka saa verisuonemme kiristymään nähdessämme yrityksen uuden logon, josta ei saa mitään selvää. Äläkä edes aloita Iittalasta, jonka kansainvälisille markkinoille suunnattu brändiuudistus mullisti koko brändin. Mitä minä nyt teen 10-vuotta bakteereja astioissani keränneille tarroilleni?
Brändi on yrityksen identiteetti ja mielikuva, johon liitetään yrityksen palvelut jo koko olemus. Kaikille liiketoimintaansa kasvatuksesta kiinnostuneet tietävät, että ilman hyvää brändiä ei ole myyntiä.
Brändin ylläpito ei ole kuitenkaan kovinkaan yksinkertaista, sillä kuten todettu, se kattaa kaiken mahdollisen, mitä yrityksestä vaan voi ajatella. Oli se sitten keksitarjoilu asiakaspalaverissa tahi söpö shiba-pentu logossa, kaikki vaikuttavat mielikuviin.
Tässä astuukin varsinkin viestinnälle ja markkinoinnille kova rooli, sillä heidän tehtäväkseen astuu ulkoinen ja digitaalinen brändinhallinta. Osa-alue, joka saa yhä enemmän vettä myllyynsä yhä mullistuvammassa digitaalisessa ympäristössämme.
Brändinhallinta on jatkuva prosessi
Brändinhallinta tarkoittaa yrityksen toimia oman brändin ylläpitoon ja kehittämiseen. Se on jatkuva prosessi, joka ei pidä taukoja. Se pitää sisällään esimerkiksi brändistrategian luomisen, brändin aseman määrittämisen sekä kaikki muut jokapäiväiset toimet oman brändin kehittämiseen.
Kun puhutaan digitaalisesta brändistä ja sen hallinnasta, nousevat esille asiat, kuten mainokset, logot, verkkosivut ja sosiaalinen media.
Ja tämä onkin brändinhallinnan yhden pääongelman alkulähde: materiaaleja ja alustoja, joissa niitä käytetään on tuhottoman paljon. On todella haastavaa pitää kiinni siitä, että brändi pysyisi johdonmukaisena kaikkialla ja aina.
Totuus on se, että yrityksillä voi olla käytettävissään satoja, ellei jopa tuhansia yksittäisiä materiaaleja brändinhallintaan ja niitä ei käytetä pelkästään omissa kanavissa, vaan niitä käytetään myös yhteistyökumppanien ja oman henkilöstön kanavissa sekä erilaisilla mainosalustoilla aina kadunvarsimainoksista televisioon ja someen.
Ja jotta saadaan kaikki 12 apinaa niskan päälle, muistutettakoon, että brändihallinnassa tulee ottaa huomioon myös paljon muuta: yleisöt, alueet, kanavat, kampanjat, kumppanit, ajankohdat ja niin edelleen. Lista on pitkä.
Sen enempää nostamatta syyttävää sormea niiden epäonnistumisten suuntaan, mitä yllä mainituissa asioissa sotkeentuminen on brändille aiheuttanut, nostamme mieluummin estradille ratkaisun, joka on kansainvälisesti noussut itsestäänselväksi osaksi nykypäivän brändinhallintaa.
Avainsana on Digital Asset Management eli DAM-alusta, joka on shakki–matti onnistuneeseen digitaaliseen aineistonhallintaan.
Brändinhallinta DAMin avulla
Brändinvarjelijoiden tärkein tehtävä on pitää huoli, että brändi pysyy eheänä ja johdonmukaisena. Jotta brändi pysyy elinvoimaisena, tulee niin brändimateriaalien kuin -ohjeiden olla helposti kaikille saatavilla.
DAM on alusta, joka keskittää kaikki yrityksen brändimateriaalit yhdelle pilvialustalle. Vielä yksinkertaisemmin voidaan todeta DAM-alustojen olevan kuin Google Drive tai Dropbox, mutta muutama askel pidemmällä.
DAMien päätavoitteena on tehdä digitaalisten aineistojen hallinnasta mahdollisimman helppoa. Niiden hakutoiminnallisuudet ovat kuin Googlella konsanaan, minkä ansiosta tiedostot löytyvät käden käänteessä. Alustalla saa vapaasti hallita, kenellä on pääsyoikeudet mihinkin, mikä helpottaa yhteystyötä niin sisäisten kuin ulkoisten kumppanien kanssa. Tämän lisäksi kattavat integrointiominaisuudet mahdollistavat yhteyksien luomisen muihin alustoihin, minkä myötä brändinhallinta eri kanavissa on entistä organisoidumpaa.
Tarkemmat ominaisuudet vaihtelevat DAM-alustojen ja -palveluntarjoajien mukaan. Seuraavaksi olemme listanneet vielä syväluotaavammin, kuinka DAM auttaa brändinhallinnassa.
1. Keskittäminen
Kaikki materiaalit yhdessä paikassa, helposti ja ketterästi saatavilla. Siitä DAMeissa on kyse.
Olipa kyseessä uuden valtavan markkinointikampanjan materiaalit tai asiakkailta saadut kuvat, kaikki on mahdollista kerätä yhdelle alustalle, joka ei hetkahda oli aineistoa säilöttynä kuinka paljon tahansa.
Käännetään kortti toisinpäin. Ilman DAM-alustaa, brändeillä on valitettavan usein vaikeuksia materiaalien säilömisessä, löytämisessä ja hyödyntämisessä. Materiaaleja voi olla kaikkialla – työntekijöiden tietokoneille tallennettuna, fyysisiin arkisoihin, kumppanin pilvitallennustilassa tai missä tahansa muualla. Se tekee kokonaisuudesta hankalasti hallittavan.
Todennäköisin lieveilmiö tässä on tiedostojen katoaminen. Kun tiedostoja tallennetaan vain “johonkin”, on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ne katoavat joko mielestä tai sitten aivan kokonaan. Ja auta armias, jos pitäisi lähteä etsimään sitä yhtä tiettyä kuvaa parin vuoden takaa, eihän sitä edes tiedä, mistä aloittaa.
Kun kaikki materiaalit ovat yhdellä alustalla, voi taata sen, että ne ovat aina tarvittaessa saatavilla. Ne eivät katoa, vaan niiden käyttöarvo vain kasvaa, kun materiaaleja voi helposti hyödyntää myös uudemman kerran. Ei ole mitään riskiä sille, että joitakin aineistoja tarvitsisi tehdä uudestaan saati luoda täysin uusia.
Keskittämisen kautta voi myös pitää huolen, että brändistrategia toteutuu ja materiaaleja käytetään niin kuin on suunniteltukin.
2. Käyttäjäoikeudet
Tämän pursin kannelle mahtuvat kaikki!
DAMeissa ei ole kyse vain tiedostojen keräämisestä ja arkistoinnista vaan myös niiden hyödyntämisestä. DAM-alustat sisältävät todella kehittyneen käyttäjähallinnan, jonka avulla saa todella tarkasti säädeltyä pääsy- ja käyttöoikeuksia koko alustan laajuudella.
Ja jakaminen tapahtuu varsin helposti. Helpommillaan alustalla oleviin tiedostoihin pääsee kätevästi pelkän jaetun linkin kautta ja mikäli jaettavaa on enemmän, monistuu moni alusta myös omaksi portaalikseen, josta ihmiset pääsevät lataamaan kuratoituja sisältöjä. DAMin sisällä oleviin kokonaisuuksiin pystyy erikseen lisäämään käyttäjiä halutun mukaisesti.
3. Arkistointi
Tiedostoja voi yhdellä yrityksellä olla hallussaan lukematon määrä. Arkistoimalla ne asianmukaiseen DAMiin, tulee varmistaneeksi, että kaikki arvokkaat materiaalit pysyvät tallessa tyrskyissä ja myrskyissä.
Laadukas pilvitallennus yhdistettynä laajoihin hakuominaisuuksiin takaa sen, että materiaalit ovat löydettävissä ja täten uudelleenhyödynnettävissä helposti milloin tahansa. Ylipäätään fakta on se, että SaaS-palveluna investoitu DAM-alusta on ehdottomasti luotettavimpia arkistointivaihtoehtoja.
4. Löydettävyys
Teettämämme markkinatutkimuksen mukaan suurissa ja pk-yrityksissä keskimäärin yli viisi ihmistä kuluttaa vähintään viisi tuntia viikossa mediatiedostojen etsimiseen ja hallintaan. Aika paljon, eikö?
DAMien avulla on mahdollista säästää tästä ajasta jopa 70 prosenttia. Alustat on varusteltu kattavilla metadata- ja hakuominaisuuksilla, mikä takaa sen, että niin halutut tiedostot kuin kansiotkin löytyvät mahdollisimman helposti.
DAMit mahdollistavat aineistojen entistä selkeämmän ja järjestelmällisemmän aineistojen haun työnkulun ja useilla automaatio-ominaisuuksilla aineistojen merkitseminen tapahtuu ilman ihmispanosta.
Täten surffailu valtavien materiaalimassojen aalloilla on järkevää ja vie mahdollisimman vähän aikaa.
5. Jakelu ja muut integraatiot
Aiemmin toimmekin esille, kuinka kätevästi useimpiin DAM-alustoihin pystyy integroimaan muita alustoja ja järjestelmiä työnkulkujen sujuvoittamiseen.
DAMista saa myös varusteltua brändiportaalin, jonka avulla saa kätevästi laitettua jakoon omat logot, valokuvat, templatet, fontit, brändiohjeet ja muut brändimateriaalit.
Yhtä lailla DAMin pystyy yhdistämään esimerkiksi sosiaalisen median alustoihin, suoratoistopalveluihin, verkkosivuille tai muille digitaalisille alustoille. Pääajatuksena tässä on, että materiaalit ovat mahdollista jaella suoraan DAMista maailmalle ilman turhia välietappeja.
Entistä vahvempi brändi
Brändinhallinnan ABC:ssä ei tarvitse päätyä D:n pidemmälle, kun jo käy ilmi DAM-alustan rooli yhtenäisen ja laadukkaan brändin ylläpitämisessä.
Brändit eivät ole niin kutsuttuja “one hit wondereita”, vaan ne ovat pitkän, säntillisen ja johdonmukaisen työn tuloksia. Se on matka, jonka aikana kasvatetaan brändin uskottavuutta kohderyhmän silmissä. Johdonmukainen brändinhallinta ja yhtenäiset brändimateriaalit ovat avainasemassa asiakasluottamuksen ylläpidossa.
Ensimmäisessä kappaleessa jo toimme esille, kuinka erilaiset kuvat ja värit luovat mielleyhtymiä eri brändeihin. Jotta muistijäljen saa rakennettua, täytyy brändin hyödyntää visuaalisia elementtejään oikein.
Brändi näkyy kaikkialla, missä itse yrityskin on. Brändit näkyvät yhä enenevässä määrin eri alustoilla, jolloin on tärkeää, että kaikkialla myös käytetään brändiä oikein.
Kaikkeen tähän vastaus löytyy digitaalisesta aineistonhallinnasta. DAMit auttavat kehittämään brändin muistettavuutta ja tunnistettavuutta, vahvistamaan brändin identiteettiä ja viemaan yrityksen viestit toteen eri kanavissa.
DAMit ovat järkevä ja strateginen investointi yrityksille, jotka haluavat kehittää tiimiensä välistä yhteistyötä ja pitää huolen, että kaikki tiedostot ovat aina käytettävissä ja tallessa. Ne pitävät huolen, että kaikki työntekijät tietävät, mitkä aineistot ovat brändinhallinnan kannalta oleellisia ja mitkä eivät.
Mutta millainen DAM-ratkaisu sopisi parhaiten juuri sinun yrityksellesi? Varaa tapaaminen, niin kerromme sinulle.